Monday, November 25, 2013

Food awareness
and thanks
to the kitchen staff on Finnmarken

 (Norsk versjon lenger ned)






My second post in this blog will be about food … and I blame Nettbakeren, the hero of my previous post. His enthusiasm for sweetening people’s lives has led me to think seriously about food. And eating.  And not-dieting.

I am NOT on a diet. And I need to get some weight off my arthritic knees, so I am aware of what I eat. 

My goal is a slow and sustainable weight loss of around 1 kilo a month – and that seems to be attainable, also here on board, even if a part of me wants to dive into the cake buffet at lunch time.

I have so many thanks to the kitchen staff - both for tempting me and for supporting my food awareness project. Which, completely without calorie counting or any other maths, consists of considering these elements when I choose what to eat: nutrients, fibre, and taste.


Sweet stuff, of course, is taste without nutrients, so I am very picky about that. Which is why I sent an email to the kitchen before I went on board, asking if I could have fruit for dessert after dinner. 

And I get a warm feeling of support every time my “fruit” comes on the table. I would be happy with a whole apple or something, but look at this:




Someone has peeled the kiwi! 

Thanks to you are being so houghtful and creative! I’m actually looking forward to my fruit of the day – wondering what you will dream up the next time.

And I feel a bit disloyal when I choose something from the cake table after lunch. But when I can only eat a little sweet stuff, it seriously needs to be something that I actively choose. 

My favourite choices this trip will be highlighted in a separate post, right now I just have one word: Brownies! (Nettbakeren has given me his recipe, and a translation will be forthcoming)

Another thanks to the supportive kitchen staff for a selection of fruit and veggies as a breakfast and lunch option. Nutrients + fibre + taste indeed. And it looks good too!

Well, it looked better before we eaters messed it up.

Shrimps, of course, are full of fibre if you just take off the head and tail and eat the rest – and that way you don’t miss any of the roe that’s between the legs of the females.



Note to self: Bring scissors to the dining room the next time you expect to eat king crab – the shells are quite soft and you can get at more of the goodies if you cut the bits lengthwise.





Norwegian version:




Det andre blogginnslaget mitt er om mat, og jeg skylder på Nettbakeren, hovedpersonen i forrige innlegg. Hans smittende glede over å spre sødme til sine medmennesker har fått meg til å tenke alvorlig på mat. På det å spise. Og på ikke-slanking.

Jeg slanker meg IKKE! Samtidig trenger jeg å lette litt av presset på de giktiske knærne mine, så jeg er oppmerksom på hva jeg spiser.

Målet er en langsom og bærekraftig vektnedgang på 1 kilo i måneden – og det synes å være realistisk, kanskje også her om bord, selv om en del av meg har lyst til å stupe inn i kakebordet.

Det er så mye jeg vil takke de som jobber på kjøkkenet for – både for fristelser og for støtte i matoppmerksomhetsprosjektet mitt. Helt uten å telle kalorier og sånt, satser jeg på å vurdere tre elementer når jeg velger hva jeg skal putte i munnen: næringsstoffer, fiber og smak.

Jeg er svært kresen på søtsaker, for det er smak uten næringsstoffer. Så jeg sendte en epost før jeg kom om bord, og spurte om jeg kunne få frukt til dessert etter middagen.

Og jeg får en varm følelse hver gang frukten min kommer på bordet. Det hadde vært helt greit med et helt eple eller noe, men se på dette!

Noen har tatt seg det bryet å skrelle kiwien! Takk til dere som er så kreative – jeg gleder meg faktisk til dagens frukt, og lurer på hva dere finner på neste gang.

Samtidig føler jeg at jeg er litt illojal når jeg velger litt fra kakebordet etter lunsj. Men «litt» er nøkkelordet her – når jeg bare kan spise LITT søtt, er det fint om det er noe som jeg selv aktivt har valgt.

Og det jeg har prøvd hittil fortjener et eget innlegg. Foreløpig har jeg bare ett ord: Brownies! Jeg skal lenke til Nettbakerens versjon etter hvert.

Enda en takk for god kjøkkenstøtte når det gjelder utvalget av frukt og grønt til frokost og lunsj. Der er det næringsstoffer + fiber + smak så det holder, og lekkert anrettet attpåtil! 








No comments:

Post a Comment